Ammattirakentaja-lehti

Lasifakta_bann_250x140 px

administration-blue-bright-997611

Erikoiskalustevalmistaja Piantek Oy:lle Avainlippu

Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt Koskenkorvalla toimivalle Piantek Oy:lle Avainlippu-tunnuksen Suomessa tuotetulle ja täällä työllistävälle palvelulle. Piantek Oy on kotimainen kaupan alan sisustusurakoinnin kokonaistoimittaja. Erikoiskalusteteollisuuden toimittajana Piantek Oy valmistaa kalusteita julkisiin tiloihin. Kohteisiin kuuluvat liikekeskukset, myymälät, ravintolat, hotellit ja laivat.

Avainlippu on merkki suomalaisesta työstä. Merkin myöntämisen ensisijaisena kriteerinä on aina se, että tuote on valmistettu tai palvelu on tuotettu Suomessa. Palvelu-Avainlippua hakevalla yrityksellä on myös oltava merkittävä kotimainen omistusosuus, Suomessa toimiva johto ja yrityksen pääkonttorin tulee sijaita Suomessa.

– Avainlipun avulla haluamme viestiä palvelumme suomalaisesta alkuperästä. Kaikki tuotteemme valmistetaan Koskenkorvalla Pohjanmaalla. Myös hankinnoissamme suosimme suomalaista. Toivomme, että Avainlippu-tunnuksemme auttaa asiakkaitamme valitsemaan suomalaisen vaihtoehdon – tarvitsemme Suomessa toinen toisiamme, Piantekin liiketoimintajohtaja Jyrki Vainio kertoo.

Avainlippu tunnetaan Suomessa erittäin hyvin. Suomalaisen Työn Liiton tutkimusten mukaan niin kuluttajat kuin yrityspäättäjät tuntevat merkin lähes 100-prosenttisesti. Suomalaisista kuluttajista suurin osa (75 %) on myös sitä mieltä, että Avainlippu vaikuttaa ostopäätöksiin positiivisesti. Myös yrityspäättäjistä näin sanoo lähes puolet (47%).

Suomalaisen Työn Liiton markkinointipäällikkö Reetta Mentu kertoo, että kotimaisen palvelun hankinta koetaan yhteiskunnallisena vaikuttamisena ja arvovalintana, joka edesauttaa suomalaista kilpailukykyä ja hyvinvointia.

– Kun yritykset tekevät hankintoja, niihin tutkimustemme mukaan vaikuttavat eniten laatu, hinta, tarjoajan vastuullisuus sekä se, että yritys työllistää Suomessa. Hankintojen vaikutukset työpaikkoihin tunnistetaan jo, ja ne näyttävät ohjaavan myös ostopäätöksiä, Reetta Mentu jatkaa.

Suomessa toimivat yritykset ostavat vuosittain tuotteita ja palveluita kaiken kaikkiaan noin 190 miljardilla eurolla. Kotimaisia tuotteita ja palveluita ostetaan tällä hetkellä noin 140 miljardilla eurolla vuosittain. Reilut 70 prosenttia ostoista on siten kotimaisia.

– Myös kuluttajia kiinnostaa, mistä yritykset tekevät ostonsa. Yli 80% kuluttajista toivoo, että yritykset hankkisivat tuotteet ja palvelut Suomesta. Yritysten hankintaketjujen vaikutukset yhteiskuntaan ovat mittavat, ja ne kannattaisikin tuoda esiin, Reetta Mentu suosittelee.

Lisätietoja

Jyrki Vainio, liiketoimintajohtaja/COO, Piantek Oy, 050 329 0790, jyrki.vainio@piantek.fi
Reetta Mentu, markkinointipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 561 5030, reetta.mentu@suomalainentyo.fi