Ammattirakentaja-lehti

nerostep

verkaranta2-1-200x150,q=75

Säästö on bisnestä katollakin

Järjestys se olla pitää. Sen jos kuka tietää niin kattotöihin erikoistunut Housetek Oy:n omistaja-yrittäjä Markus Saano. Nimittäin järjestys säästää aikaa ja aika on rahaa. Mutta miten syntyy säästö asiakkaalle ja itselle?

– Minulla oli 2010 kiinteistöhuoltoyhtiö. Aloin ihmetellä, kun vuosi toisensa jälkeen tuli kattohälytyksiä samoihin taloyhtiöihin ja samoihin kattoihin. Kun lähdin huoltokeikalle, niin usein huomasin, että kyseessä oli jopa sama vuotokohta. Mietin missä vika, oliko paikkaustyö huonosti tehty vain oliko paikka-aine huonolaatuista tai oliko vika molemmissa, muistelee Markus Saano Housetek Oy:stä.
Yritys on erikoistunut Etelä-Suomessa kattojen huolto ja remonttitöihin sekä saksalaiseen Enkopur-kattotiivistysmenetelmään.

Viime vuosikymmenen vaihteessa Saano meni Helsingin ammatti-isännöitsijöiden messuille, jossa esiteltiin saksalainen katon korjausmenetelmä. Messuväelle kerrottiin saksalaisella perusteellisuudella ja runsain faktoin, millainen työmenetelmä on kyseessä.
– Innostuin välittömästi ja ymmärsin, että tässä on hyvä liikeidea, jolla saadaan säästöä aikaiseksi, vieläpä varsin pitkällä eurolla, toteaa Saano.

Säästöstä on kyse

Markus Saano hankki oitis Enkopur-koulutuksen ja erikoistui kattokorjauksiin.
– Kattohommat veivät niin mennessään, että myin huoltoyhtiö melko välittömästi. Vaikka Housetek on erikoistunut kattotöihin, mutta myös remontteja tehdään.

Saano kertoo, että monesti asiakasta kehotetaan hankkimaan uusi katto, vaikka korjaustoimenpiteilläkin selviäisi, varsinkin kun on olemassa sertifioitu korjausmenetelmä josta annetaan takuu. Korjaamalla katto säästetään huomattavia summia. Hän lisää, että Enkopur-menetelmä on tutkittu ja tuhansissa katoissa hyväksi koettu.

Järjestys a ja o

Suomessa uusi Enkopur-menetelmä on levinnyt ammattipiireissä. Tarjouksia satelee ja kiireellisiä ja vähemmän kiireellisiä kattotoimeksiantoja tulee parhaimmillaan 15 päivässä. Työvoimaa on omilla palkkalistoilla, on myös keikkatyöntekijöitä. Työt pitää organisoida tehokkaasti. Työssä on paljon liikkuvia osia ja monesti on kiire varsinkin talvikuukausina, jolloin katoilta tiputellaan lumia.
– Kaikki langat pitää olla käsissä. Siinä minulla on korvaamattomana apuna Kotopro, pilvipohjainen dokumentointityökalu, jonne taltioidaan aivan kaikki tarjouksesta lähtien.

– Esimerkiksi kattojen kuntokartoituksessa kohteista tulee satoja kuvia. Jos ne eivät olisi pilvessä järjestyksessä, mistään ei tulisi mitään. Tietokoneet läkähtyisivät isoja kuvatiedostoja käsiteltäessä, mobiililla niiden avaaminen veisi aikaa, jos onnistuisi ylipäätään. Huonoimmillaan väärä tieto olisi väärässä paikassa.

Näitä huolia Saanolla ei ole, koska hänen kaikki työhön liittyvät dokumentit ovat Kotoprojärjestelmässä järjestyksessä. Siitä hyötyy myös asiakas, sillä hän antaa pdf-pohjaiseen järjestelmään asiakkaalle katseluoikeuden. Oikeuden voi antaa parhaaksi katsomille tahoille, muun muassa viranomaisille tai muille sidosryhmille.

Dokumenttien muokkausoikeus on puolestaan työntekijöillä. He taltioivat tarkasti, mitä tekevät ja koska kuvin sekä tekstein.

Dokumentit ovat reaaliaikaisia

Kun kohteen työ valmistuu, niin sitä mukaa siitä muodostuu reaaliaikaisesti pdf-pohjainen raportti. Asiakkaat, joille on annettu katseluoikeus, näkee välittömästi mitä on tehty, missä, koska ja kuka on tehnyt.

Dokumentoinnista on iloa myös mahdollisissa erimielisyystilanteissa. Kotoprota käyttämällä vältytään monilta ongelmilta, ei tule vääntöä onko asioita tehty vai ei, koska kaikki työt dokumentoidaan päivän ja kellonajan tarkkuudella.

Usein rakenteisiin piiloon jäävät työvaiheet ovat erityisen tärkeää dokumentoida katon myöhempää elämään ja huoltotöitä silmällä pitäen.
– Vakuutusyhtiölle dokumentointi on tuiki tarpeellista korvaustilanteissa, kuten myös korvauksen saavalle taholle, tietää Saano.

Dokumenttien pohjalta on mukava kirjoittaa lasku, koska työvaiheet eivät tule yllätyksenä asiakkaalle ja kaikki tehty työ on mahdollista tarkistaa niin monta kertaa kuin on tarpeen.

Lopuksi Saano paljastaa yhden bisnessalaisuutensa, hän myy säästöä asiakkaalle ja säästää samalla omaa aikaansa.
– Säästön syntyminen on kaksivaihteista. Minä säästän valtavasti aikaa kun organisoin firmani työt Kotopron avulla, toki siitä hyötyy välillisesti asiakaskin. Asiakkaalle suuri säästö syntyy, kun katto huolletaan asianmukaisesti. Korjaaminen Enkopur-menetelmällä jatkaa katon ikää. Kattoasioissa odottaminen ja asioiden siirtäminen tulee erityisen kalliiksi, summaa Saano.

 

Kotopro Oy

Rakennusliiketoiminnan johtaja
Keijo Vähämaa
040 018 8671
keijo.vahamaa@kotopro.fi
www.kotopro.fi

Housetek Oy

Toimitusjohatja Markus Saano
050- 595 5923
markus.saano@housetek.fi
www.housetek.fi

 


250X140px_Europes biggest name in balconies

Osa 2.2

Vieser_messubanneri_v2

banneri-ltq_140x250_px-002

etera-140x250-2

labkotec_ammattirak_140x250