Feon tuo teräspalvelut tähän päivään

Hattulassa toimiva Feon Oy:n teräspalvelukeskus on maamme modernein ja laajin. Pinta-alaltaan 41 000 m² suuruiset tuotantotilat tarjoavat kattavat esikäsittelypalvelut ja varastointitilat pitkille terästuotteille. Toinen merkittävä palvelukeskus toimii Uudenkaupungin satama-alueella. Sieltä löytyvät kaikki levytuotteet.

Feon Oy on kotimainen, perheomisteinen teräspalveluyhtiö, joka kuului aiemmin Onnisen alaisuuteen. Sen pääkonttori sijaitsee Helsingissä, mutta alueelliset myyntitoimistot palvelevat asiakkaita kautta maan.

Viime vuosina yhtiö on laajentunut usean yrityskaupan myötä mittavaksi toimijaksi, joka tuo maahan 120 000 tonnia terästä vuosittain. Vajaan 200 miljoonan euron liikevaihdon myötä yhtiö on maamme suurimpia teräksen maahantuojia ja ostaa terästä globaalisti. Tuotevalikoima on todella laaja, ja siihen kuuluvat kaikki rakenneteräkset, mm. levyt, palkit sekä kankiteräkset, samoin kuin rakennusjärjestelmät sekä konepajojen pyöröteräkset.

– Olemme sillä tavoin poikkeuksellinen teräsyhtiö, että ostamme levyjä keloina, aina 20 mm vahvuuteen asti. 2 metriä leveästä kelasta voidaan arkittaa sekä vakiokokoisia että asiakkaan toivomia, määrämittaisia levyjä, Feon Oy:n Petri Kalliokoski valottaa.

Tämän ohella saatavilla on kylmävalssattuja ja sinkittyjä ohutlevytuotteita, joita saa määrämittaisina tai vakiokoossa.

B-to-b -teräksen verkkokauppa helpottaa asiointia

Feon Oy toimittaa terästä yli 3 000 asiakkaalle ympäri Suomen. Yhtiö palvelee kaiken kokoisia yrityksiä, joita ovat muun muassa teräs- ja julkisivurakentajat sekä rakennusliikkeet ja muut urakoitsijat.

– Tämän ohella asiakkainamme on merkittävä määrä kone- ja laitevalmistajia. Maahantuojana toimitamme myös pienempiä määriä vakioteräksiä jälleenmyyjille, Kalliokoski kertoo.

Alansa edelläkävijänä Feon on panostanut vahvasti digipalveluihin. Jo vuodesta 2017 käytössä ollut verkkokauppa palvelee asiakkaita 24/7 ja asiakkaat voivat tehdä tilauksensa suoraan EDI-liittymän kautta.

– Tilauksen teko onnistuu toki myös myyjän kautta. Merkittävä määrä asiakkaistamme on kuitenkin siirtynyt jo verkkokaupan puolelle juuri sen vaivattomuuden vuoksi, hän toteaa.

Verkkokaupassa käytössä olevat asiakaskohtaiset hinnastot ja sieltä näkyvä reaaliaikainen varastosaatavuus helpottavat merkittävästi asiointia. Verkkokaupan tarjoamia palveluita laajennetaan merkittävästi ensi talven aikana. Luvassa on laajempi tarjoama palveluita ja asiakkaille hyödyllistä tietoa. Uudet toiminnot mahdollistavat muun muassa ainestodistusten lataamisen, tilausten seurannan ja asiakaskohtaisen raportoinnin.

Huomio vastuullisuuteen

Terästuotteen valmistus aiheuttaa tunnetusti CO2-päästöjä, ja tämän vuoksi terästeollisuus tekee monenlaisia investointeja ja kehittää valmistusprosesseja pienentääkseen hiilijalanjälkeään.

– Otamme Feonilla nämä vastuullisuusasiat hyvin vakavasti. Esimerkiksi Hattulan palvelukeskuksen noin 4 hehtaarin kokoinen teräshallimme toimii tällä hetkellä täysin hiilineutraalisti, Kalliokoski huomauttaa.

Määrämittaisina saatavat tuotteet ja tuotteiden jatkojalostus vähentävät hävikkiä ja auttavat asiakkaita ponnistelemaan kohti omia vastuullisuustavoitteitaan. Tulevien lakimuutosten myötä rakennuttaja on tulevaisuudessa velvollinen laskemaan rakennuksen aiheuttaman hiilijalanjäljen.

– Kaikessa tässä pystymme osaltamme auttamaan asiakkaitamme onnistumaan myös tällä saralla paremmin, Feon Oy:n toimitusjohtaja Petri Kalliokoski toteaa tyytyväisenä.

www.feon.fi

Remember Me

Sivustolla käytetään evästeitä, joilla voimme parantaa sivustoa ja käyttökokemustasi sekä kohdentaa markkinointiamme. Osa evästeistä on sivuston toiminnalle välttämättömiä. Lue tietosuojaselosteestamme, miten käsittelemme evästeisiin liitettyjä tietoja.