Metron historian ensimmäinen ratasillan uusiminen siirtomenetelmällä onnistui aikataulussa – hyvä ennakkosuunnittelu takasi onnistuneen lopputuloksen

Kreate uusi Kipparlahden metrosillan siirtomenetelmällä viikon mittaisessa siirtokatkossa heinäkuussa. Vanha huonokuntoinen silta korvattiin uudella 69 metriä pitkällä jännitetyllä betonisillalla. Ennakkosuunnittelua ja valmistelevia töitä tehtiin kuitenkin koko kevään ja kesän ajan.

– Kipparlahden metrosillan onnistunut uusiminen siirtomenetelmällä vaati huolellista ennakkosuunnittelua ja monia työvaiheita ennen varsinaista sillan siirtoa. Työt myös jatkuvat alueella, vaikka silta on paikoillaan, kertoo kohteen työmaapäällikkö Juuso Siuko Kreatesta.

Minuuttiaikataulu piti – työt sujuivat suunnitellusti

Siirtokatkon aikana vanhan sillan kannelta purettiin rata ja poistettiin sepelit, minkä jälkeen koko silta purettiin. Kevään aikana rakennettuja siirtoratoja jatkettiin ja 2 400 tonnia painava silta siirrettiin paikoilleen. Kun silta oli laskettu laakereilleen, se hitsattiin kiinni, purettiin siirtoradat ja rakennettiin rata takaisin.

– Itse sillan siirto uudelle paikalle kesti vain tunnin verran, kun raiteiden ja sepelin poistoon kului 12 työtuntia ja sillan purkuun 32 työtuntia. Siirtoratoja rakensimme noin vuorokauden ja katkon loppupuolella radan rakentamiseen kului noin 11 tuntia, luettelee Siuko antaen samalla käsitystä eri työvaiheiden kestosta.

Vaikka Kipparlahden siirtokatko oli totuttua pidempi, tehtiin tässäkin siirtokatkossa töitä vuoroissa kellon ympäri. Ihmisten jaksaminen ja töiden sujuvuus varmistettiin paitsi osaavan henkilöstön myös riittävän levon voimin. Kun toiset huhkivat, keräsivät toiset voimia – ja sitten taas vaihdettiin.

– Ennakkosuunnitteluun kuuluu myös henkilöstön ja kulloiseenkin työvaiheeseen soveltuvan osaamisen suunnittelu. Tiukassa aikataulussa työskennellessä tulee jokaisen tietää oma tehtävänsä ja aikaikkunansa työn suorittamiselle. Onneksi meillä on osaavista omista tekijöistä ja alihankkijoista koostuva porukka, jolla on aikaisempaa kokemusta siirtomenetelmällä rakentamisesta, Siuko kertoo.

Rakentaminen siirtokatkossa sujui suunnitelmien mukaisesti eikä isoja yllätyksiä tullut. Metroliikenne käynnistyi suunnitellusti maanantaina 26.7.2021. Kipparlahden siltatyömaa valmistuu kokonaisuudessaan lokakuussa 2021.

Kreate Oy
Kirsi-Marjut Dickman
viestintäpäällikk

Lisätiedot: Juuso Siuko, Kreate Oy, työmaapäällikkö, 040 7019 653

Kuvat ja videot:
Kuva: Työmaapäällikkö Juuso Siuko

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp
2020_ARI_banneri_468x100_120dpi

Uusin lehti

Liity Facebook -ryhmään

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista
sähköpostiisi kerran viikossa.

Tulevat tapahtumat

Tuoreimmat uutiset

 

 

Sivustolla käytetään evästeitä, joilla voimme parantaa sivustoa ja käyttökokemustasi sekä kohdentaa markkinointiamme. Osa evästeistä on sivuston toiminnalle välttämättömiä. Lue tietosuojaselosteestamme, miten käsittelemme evästeisiin liitettyjä tietoja.