Oulun ja Hailuodon välisen kiinteän maantieyhteyden rakentaminen on täydessä vauhdissa

Oulun Hailuodontiellä sora pölisee, sillä seuraavan kolmen vuoden ajan Hailuodon pengertietä rakennetaan liki yötä päivää. Oulun ja Hailuodon välisen kiinteän maantieyhteyden rakentaminen on yksi maamme suurimmista meneillään olevista väylähankkeista.
Hailuodon kiinteän yhteyden kaksi rakennusteknisesti merkittävää osuutta ovat sekä merenpohjan että pengertien täyttö, sillä tietä varten rakennetaan tekosaarien ketju. Seuraavan kolmen vuoden aikana Perämeren pohjaan tullaan kippaamaan kivilouhetta ja -mursketta miljardeja kiloja, minkä lisäksi pengertien täyttö itsessään nielaisee kivilouhetta huimat 2,6 miljoonaa tonnia.
Kiviaineksesta arviolta noin 70 prosenttia kuljetetaan Kiimingin Alakylän Kumpuselän montuilta ja loput Muhoksen Teerikankaalta ja Oulun Vasikkasuolta. Kiviainesta saapuu rekkalasteittain neljästä kahdeksaan kuormaa tunnissa.

 

Hailuoto 4

 

Kivilouheen lisäksi maayhteyteen sisältyvät sillat tulevat vaatimaan noin 6,7 miljoonaa kilogrammaa terästä ja 21,200 kuutiometriä betonia. Siltojen valmistuttua matka upeaan saareen tulee taittumaan noin kahdeksassa minuutissa, kun se tällä hetkellä kestää lautalla noin puolituntia. Yhteyden arvioidaan olevan valmis syksyllä 2026, jolloin se korvaa samalla nykyisen lauttayhteyden. Uuden yhteyden kokonaispituus tulee olemaan noin 8,4 kilometriä ja koko urakan kokonaishinnaksi on arvioitu noin 120 miljoonaa euroa.
Hanke toteutetaan allianssimallilla. Kumppaniksi valitun ryhmittymän muodostavat rakennuttajaosapuolena toimiva GRK Suomi Oy ja suunnittelijaosapuolena toimivat AFRY Finland Oy ja A-Insinöörit Oy.

Remember Me

Sivustolla käytetään evästeitä, joilla voimme parantaa sivustoa ja käyttökokemustasi sekä kohdentaa markkinointiamme. Osa evästeistä on sivuston toiminnalle välttämättömiä. Lue tietosuojaselosteestamme, miten käsittelemme evästeisiin liitettyjä tietoja.