Rakennusalan digitalisaatio kiihtyy, Group Builder Oy kasvaa mukana

Vuonna 2015 McKinsey & Companyn tekemän tutkimuksen mukaan rakennusala oli kaikista toimialoista toiseksi vähiten digitalisoitunut. “Ala on suuri ja perinteinen ja sen ominaispiirteet luovat haasteita muutoksen toteutumiseen. Vauhti on kuitenkin selvästi kiihtynyt parin viime vuoden aikana. Esimerkiksi vielä viisi vuotta sitten harva tiesi mitä ‘tietomalli’ tarkoittaa kun tänään sen käyttäminen on arkipäivää.” sanoo Group Builder Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja Harri Majala.

Majala on toiminut rakennusalalla toimitusjohtajana lähes 20 vuotta joiden aikana idea ohjelmistosta syntyi. Tuon idean toteuttamiseen hän perusti ohjelmistoyrityksen vuonna 2013.

”Tuntuu kuin kaikki olisivat viimeistään tämän raskaan korona-vuoden aikana heränneet rakentamisen digitalisaation hyötyihin, mahdollisuuksiin ja samalla myös sen välttämättömyyteen. Työn tehokkuuden ja tuottavuuden nostaminen , laadun ja asiakaskokemuksen parantaminen ovat sellaisia asioita, joita yhdelläkään rakennusliikkeellä ei ole varaa ohittaa. Tämän kehityksen kärjessä me olemme olleet alusta asti, ja olemme sitä yhä.” Majala jatkaa.

Group Builder Oy on oululaislähtöinen IT-yritys. Yrityksen tuote, GBuilder, on tietomallipohjainen ohjelmisto kiinteistöjen rakentajille ja rakennuttajille, jolla digitalisoidaan asiakaspolun prosessit, materiaalivalinnat ja muutostyöt, tarkastukset ja kommunikointi. Ohjelmisto on jo laajalti käytössä Suomen suurimmilla asuntorakentajilla, esimerkiksi YIT:llä, Bonavalla ja Hartelalla.

“Suomessakin meillä riittää vielä kasvuvaraa, mutta suuntaamme myös vauhdilla ulkomaille. Meillä on jo asiakkaita seitsemässä eri maassa ja tämän vuoden aikana tulee 3-4 maata lisää. Asiakkaat ovat keskisuurista alueellisista rakentajista aina maailman suurimpiin rakennusliikkeisiin asti. Tietomalli-pohjaisuudella pystymme erottumaan hyvin kilpailijoista ja osoittamaan tuomamme lisäarvon. Digitalisaatio ja innovaatiot ovat isosti esillä monissa kohdeyrityksissä, joten aika on todellakin otollinen alan murrokseen.” Sanoo myynti- ja markkinointijohtaja Jarmo Ollila.

“Vuonna 2020 lähes tuplasimme liikevaihdon miltei miljoonaan euroon ja odotamme kasvuvauhdin vain kiihtyvän tulevina vuosina.” lopettaa Majala.

<i class="fab fa-facebook" aria-hidden="true"></i> Share on facebook
<i class="fab fa-twitter" aria-hidden="true"></i> Share on twitter
<i class="fab fa-linkedin" aria-hidden="true"></i> Share on linkedin
<i class="fab fa-whatsapp" aria-hidden="true"></i> Share on whatsapp
2020_ARI_banneri_468x100_120dpi

Uusin lehti

Liity Facebook -ryhmään

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista
sähköpostiisi kerran viikossa.

Tulevat tapahtumat

Tuoreimmat uutiset

 

 

Sivustolla käytetään evästeitä, joilla voimme parantaa sivustoa ja käyttökokemustasi sekä kohdentaa markkinointiamme. Osa evästeistä on sivuston toiminnalle välttämättömiä. Lue tietosuojaselosteestamme, miten käsittelemme evästeisiin liitettyjä tietoja.