Rakennusliikkeiden heikon maineen takana vuorovaikutus

T-Median 14.8.2023 julkaiseman Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan, rakennusliikkeiden maineiden suurimmaksi keskimääräiseksi heikkoudeksi paljastui vuorovaikutus.

Mainetutkimuksessa maineikkaimmaksi rakennusliikkeeksi noussut ja ainoana hyvän maineen saavuttanut Pohjola Rakennus-konserni panostaa vuorovaikutuksen rakentamiseen työmaiden ja asiakasrajapinnan välisillä ohjelmistointegraatioilla.

Uudiskohteen rakennustyössä on runsaasti erilaisia osapuolia työn tilaajista asunnonostajiin ja tavarantoimittajista työnvalvojiin.

Konserniin kuuluvassa Pohjola Rakennus Oy Suomessa tuotantoinsinöörinä työskentelevä Jenna Kinnunen on hankkeiden rakennustyössä monipuolisesti mukana alkuvaiheiden suunnittelusta uusien kohteiden luovutuksiin.

Kinnunen sanoo, että liikkuvia osia ja huisketta riittää. Ohjelmistojen ja integroinnin tärkeimpinä tehtävinä on helpottaa kaikkien rakennushankkeessa mukana olevien osapuolten elämää niin paljon kuin mahdollista.

”Tarvitsemme mutkatonta työskentelyä, sillä työmailla on muutenkin tosi paljon tekemistä. Haluamme saada kaikesta mahdollisimman yksinkertaista”, Kinnunen toteaa

HomeRunin ja Congridin valtakunnallinen yhteistyö Pohjola Rakennuksen kanssa alkoi noin 2 vuotta sitten. Ohjelmistojen roolijako on selkeä: Congrid on mukana käytössä työmaan aloituksesta alkaen laatumatriisin täytössä TR-mittauksiin. HomeRun on apuvälineenä viestinnässä. Sen lisäksi ohjelmassa pystyy suorittamaan myös erilaisia materiaalivalintoja.

”Tuotamme avaimet käteen-palveluna toimivaa verkkokaupparatkaisua, josta asiakkaat voivat käydä itsenäisesti valitsemassa asuntoihin laattoja, hanoja ja niin edelleen”, HomeRunin asiakastiimin yhteyshenkilö Paula Rantanen kertoo.

Congridin ja HomeRunin välille rakennetun integraation avulla tieto liikkuu saumattomasti työmaan ja loppuasiakkaan rajapintojen kesken. Kinnunen näkee uudessa integraatiossa kaksi merkittävää kehitysaskelta:

”Ennen asiakkaat ovat tehneet muuttotarkastukset paperisilla lomakkeilla. Nyt tieto liikkuu nopeammin. Kenenkään ei tarvitse odotella, että paperit siirtyvät pöydältä toiselle. Kenenkään ei tarvitse myöskään käyttää aikaansa lomakkeiden tietojen näpyttelyyn”, Kinnunen toteaa.

Toisena merkittävänä etuna Kinnunen haluaa nostaa esiin tiedon laadun ja luotettavuuden.

”Käsialoista johtuva tulkinnanvara pienenee, kun viesti siirtyy työmaalle sellaisena kuin asiakas on sen ilmaissut. Niin sanottua ”rikkinäistä puhelinta” ei pääse syntymään”, Kinnunen toteaa.

Jatkossa asiakkaat voivat käydä tekemässä takuukorjauksista kirjauksensa HomeRuniin, josta tiedot siirtyvät suoraan Congridiin.

”Nyt kun saadaan vielä valokuvatkin liitettyä mukaan, niin nähdään aina myös korjattava kohdekonkreettisesti. Tämä tulee varmasti olemaan hyvä juttu”, Kinnunen sanoo lopuksi.

Käytetyt lähteet:

T-Media: Pohjola Rakennus on rakennusalan maineikkain yritys (viitattu 22.8.2023)

Pohjola Rakennuksen verkkosivu (viitattu 22.8.2023)

Congrid: Congrid ja HomeRun parantavat vuosi- ja takuukorjausten palvelukokemusta (viitattu 22.8.2023)

Lisätiedot:

Timo Makkonen, Congrid, p. 044 716 7200, timo@congrid.fi

Jenna Kinnunen, Pohjola Rakennus, p. 044 723 3519, jenna.kinnunen@pohjolarakennus.fi

Paula Rantanen, HomeRun, p. 050 537 4140, paula.rantanen@homerun.net

Remember Me

Sivustolla käytetään evästeitä, joilla voimme parantaa sivustoa ja käyttökokemustasi sekä kohdentaa markkinointiamme. Osa evästeistä on sivuston toiminnalle välttämättömiä. Lue tietosuojaselosteestamme, miten käsittelemme evästeisiin liitettyjä tietoja.