“Saan työmaista ajantasaista tietoa ja jos jokin asia lähtee pieleen, siihen pystyy reagoimaan nopeasti”

Nykyaikainen rakennusalan ohjelmisto kasvatti Rakennusliike RPJ Oy:n kannattavuutta antamalla tarkempaa tietoa työmaista ja keventämällä toimiston rutiineja.

Helpotusta projektinhallintaan

Haastavaa korjausrakentamista ja sisäilmakorjauksia tekevällä yrityksellä oli edessä muutoksia, kun pitkäaikainen kirjanpitäjä eläköityi. Ensimmäiseksi tehtäväkseen talousvastaavaksi palkattu Leena Pyykkö sai selvittää ohjelmistovaihtoehtoja.

– Itselläni oli kokemusta useista taloushallinnon ohjelmistoista ja myös eräästä toimialakohtaisesta ratkaisusta, mutta mielestäni se oli aika raskas. Siksi mietin muita toimialalle suunnattuja vaihtoehtoja ja tutustuttuani paremmin Adminettiin, halusin ehdottomasti katsoa tämän kortin, yli 20 vuotta kirjanpitäjänä, yrittäjänä ja esimiestehtävissä taloushallintoalalla toiminut Leena kertoo.

Yrityksen toimitusjohtaja Tero Jokelainen kyseli tutuilta yrittäjiltä kokemuksia ja vakuuttui, että Adminet on hyvä ratkaisu rakennusalan yritykselle.

– Kauniisti sanottuna Adminet on tuonut meidät 2020-luvulle. Kun miettii entistä, niin moni asia oli sellaista säheltämistä, kun esimerkiksi tuntikirjauksia tehtiin paperille ja aina sai miettiä, tuleeko kaikki laskutukseen. Emme ennen tienneet ollenkaan, missä yritys tai työmaat tuloksellisesti menevät, vaan käytännössä oltiin pussi päässä melkein koko vuosi, Tero muistelee.

Tehokkuus parantaa kannattavuutta

Työmaiden seurannassa tärkeää on ajantasaisuus ja tarkka tieto, mikä mahdollistaa nopean reagoinnin.

– Minulle on tärkeää, että saan työmaista ajantasaista tietoa ja ihastuin Adminetissä siihen, kuinka mukava sen avulla on seurata työmaan edistymistä, ostoja ja työmenekkejä. Jos jokin asia lähtee menemään pieleen, siihen pystyy reagoimaan nopeasti. Ja myös toisinpäin: jos jokin menee ennakoitua paremmin, voin kysyä mestarilta missä on onnistuttu ja viedä hyviä käytäntöjä eteenpäin.

Yrityksen johtamiseen on tullut uudenlaista luottamuksen tuntua, kun päätöksiä voidaan tehdä tiedon pohjalta. Toimintatapoja on saatu tehostettua niin paljon, että myös kannattavuus on saatu selvään nousuun. Tero ja Leena arvioivat, että kannattavuuden parantumiseen on kolme keskeistä syytä.

– Ihan ensimmäinen asia on työmaiden seuranta, kun kateprosentteja pystyy seuraamaan tarkasti. Jos jokin asia ei menekään suunnitellusti, syy löytyy helposti, voidaan reagoida heti ja hyödyntää tietoa myös tulevaisuudessa, Leena kertoo.

Toinen keskeinen tekijä on laskutuksen varmistaminen, kun jokainen saapunut ostolasku ja tehty työtunti kirjataan sähköisesti oikealle työlle. Kolmantena myös henkilöstön ajankäyttö on tehostunut, kun työaikaa voidaan käyttää rutiinien sijaan kentällä tapahtuvaan työhön.

– Adminet helpottaa hirveästi minun hommiani ja varmasti myös mestareiden, kun enää ei tarvitse setviä paperilappuja työmailla ja miettiä, mikä asia kuuluu mihinkin. Itselleni Adminet on tärkeä työkalu arjen helpottamiseen ja on ihan huippua, että yrityksen asioita voi hoitaa mistä tahansa, Tero kertoo.

Remember Me

Sivustolla käytetään evästeitä, joilla voimme parantaa sivustoa ja käyttökokemustasi sekä kohdentaa markkinointiamme. Osa evästeistä on sivuston toiminnalle välttämättömiä. Lue tietosuojaselosteestamme, miten käsittelemme evästeisiin liitettyjä tietoja.