Steelhouse – suomalaista teräsosaamista parhaimmillaan

Kruunusillat projekti on Helsingin, ja mahdollisesti jopa Euroopan suurimpia työmaakohteita lajissaan. Projekti on edennyt suunnitelmien mukaan ja nyt Finkensilta on jo luovutettu tilaajalle. Seuraavaksi vuorossa on Korkeasaaresta Kruunuvuoreen kulkeva silta, jonka on määrä valmistua kahden vuoden kuluttua.

– Työyhteenliittymästä vastaavat yhdessä YIT ja Kreate. Kruunusillat projektin yhteispituus on hulppeat 10 km, josta pelkästään siltaa rakennetaan yhteensä 2 km verran, Steelhouse Oy:n Tapio Hyytiäinen kertoo.
Kyse on täysin veden päälle rakennettavasta kokonaisuudesta, johon kuuluvat kolme siltaa on tarkoitettu ainoastaan raitiovaunujen, pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden käyttöön. Kruunuvuoren silta on sen viimeinen ja mittavin osuus.
Kruunuvuoren sillan tiukka aikataulu asettaa kaikille toimijoille omat haasteensa, sillä tilaajan puolelta prosessi on pylonin osalta puolisen vuotta myöhässä.
Sillan pyloni tulee nousemaan 135 metrin korkeuteen. Pyloni toimii Kruunuvuorensillan välitukena ja vinoköysiosuuden teräspalkistot tukeutuvat siihen. Vinoköysiä tulee yhteensä 17 paria pylonin molemmin puolin.
Pyloni perustetaan kalliovaraisena, mikä vaatii useita työvaiheita ja erikoisosaamista, sillä muun muassa peruslaatan valu tehdään veden alla.

 

Vaativat olosuhteet edellyttävät erikoismateriaalia

Kruunusiltojen kaltaisessa projektissa rakennustyömaat ovat hyvin moniulotteisia, sillä yhdellä työmaalla on useita alihankkijoita. Hyytiäisen mukaan haasteet ovat kuitenkin selätettävissä hyvällä työnjohdolla ja arkkitehtien kanssa tehtävällä yhteistyöllä. Toimiva valvonta ja perusteellinen pohjatyö takaavat onnistuneen lopputuloksen.
Kruunusiltojen kaikki kaiteet tulevat Steelhouselta. Konepajatyönä valmistettavien kaiteiden muotokieli on tyylikästä skandinaavista suunnittelua. Haponkestävät lasikuulapuhalletut teräspinnat ovat ilmeeltään viimeistellyt ja lisäksi huippukestävät. Niin pitääkin, sillä arktisten olojen äärimmäiset säävaihtelut ja suolainen merivesi asettavat omat vaatimuksensa kaideratkaisuille.
Helsingin kaupungin viitisen vuotta sitten hyväksymä materiaali on duplexia, haponkestävää terästä, jonka on määrä kestää seuraavat 100 vuotta ilman sen enempiä huoltoja. Materiaalina duplex on kuitenkin erittäin kallis – ja vaativa. Duplexin kovuus ja hitsattavuus edellyttävät erikoisosaamista.
– Finkensillan kaiteista saamamme palaute on ollut kiittävää, eikä mitään moitteen sijaa ollut. Voimmekin hyvillä mielin siirtyä seuraavaan, entistä mittavampaan vaiheeseen, Hyytiäinen toteaa.
Työmäärä on Steelhousella tässä seitsenkertainen edelliseen urakkaan verrattuna.

 

Yhtiön tähänastisista projekteista mittavin

Kruunusillat on Steelhousen tähänastisista projekteista suurin. Kruunusillat projekti alkoi yhtiön osalta jo yli vuosi sitten Atlantinkadun sillasta. Myös duplex oli materiaalina Steelhouselle uusi, joten monenlaista asiaa on opittu matkan varrella.
– Siinä missä ensimmäisessä projektissa jouduimme maksamaan oppirahoja ylimääräisinä työtunteina, nyt meillä on paremmat edellytykset tehdä asiat kerralla oikein, Hyytiäinen huomauttaa.
Mitä asennukseen tulee, Kruunuvuoren silta on Hyytiäisen mukaan projektin aiempia vaiheita huomattavasti haasteellisempi osuus. Olosuhteet ovat vaativat ja mittaluokka massiivinen.
Steelhouse ei ole kuitenkaan kohteessa yksin, sillä betonirakentajat ovat tehneet työmaalla sitä ennen oman osuutensa.
– Mikäli se on tehty millien tarkkuudella, pääsemme helpommalla, jos taas senttien tarkkuudella, tehtävämme on haasteellisempi. Ihmissilmä kun huomaa pitkällä matkalla yllättävänkin pienet mittavirheet, hän huomauttaa..
Kruunuvuoren siltaan tulee etelä- ja pohjoiskaiteet sekä keskikaide, joka valmistuu viimeisimpänä siinä vaiheessa, kun raitiovaunukiskot on jo saatu asennettua.

 

Helsingin uusi maamerkki

Kaiteiden osalta yhtenä isona haasteena on talvikaudella tehtävät asennustyöt. Työturvallisuuteen täytyy kiinnittää aivan erityistä huomiota, sillä töitä tehdään hyvin korkealla ja tuulten armoilla. Turvavälineiden on oltava ensiluokkaiset, pudotusta kun on reippaat 13 metriä.
Sillan korkeimmat osuudet sijaitsevat vesiliikenneväylien kohdalla. Valmistuttuaan sillasta tuleekin Helsingin uusi maamerkki.
Jo arkkitehtisuunnitelmissa on huomioitu sääolosuhteet sekä tuulten suunnat, jotta sillalla liikkuminen olisi myös kevyelle liikenteelle miellyttävää ja turvallista. Pylonin kahden puolen asennetaan verkotetut suojakaiteet. Eteläkaiteen puolelle tulee lisäksi erikoislamellit, jotka suojaavat sillalla kulkevia puhureilta.
Kruunuvuoren sillan osuudessa Steelhousella on paraikaa käynnissä mallikaiteiden valmistus. Steelhousen omalla suunnittelulla onkin projektissa iso rooli. Asennustöihin päästään näillä näkyminen tammikuun 2024 puolivälissä.
– Sitä ennen valmistellaan arkkitehtien mallinnoksia ja varmistetaan, että suunnitelmat ovat vaaditulla tasolla ja kaikkien viranomaismääräysten mukaiset, Tapio Hyytiäinen Steelhouselta summaa.

www.steelhouse.fi

 

havainnekuva kruunuvuorensilta etelasta 1

Remember Me

Sivustolla käytetään evästeitä, joilla voimme parantaa sivustoa ja käyttökokemustasi sekä kohdentaa markkinointiamme. Osa evästeistä on sivuston toiminnalle välttämättömiä. Lue tietosuojaselosteestamme, miten käsittelemme evästeisiin liitettyjä tietoja.