Nykyinen maailmantilanne ei missään nimessä ole helppo monenkaan alan, toimijan tai yrittäjän kannalta. Monelle haasteiden alkusoittoa olivat jo koronapandemian vaikutukset, jonka jälkeen haasteet ovat muuttaneet muotoaan tai vaihtuneet kokonaan uusiin nykytilanteeseen tultaessa.
Rakennusalalla ei mene hyvin – sen tietää jokainen. Kenellekään tuskin on ollut mahdollista olla kuulematta rakennusalan yrityksiin liittyviä kauhuskenaarioita ja hurjia otsikoita konkursseista, toimeksiantojen puutteesta, materiaalien hintojen huimasta noususta tai projektien ja työmaiden pitkistä viivytyksistä. On puhetta taantumasta, kustannuskriisistä, valtavan työttömyyden uhasta sekä korkojen noususta.
Kaikki rakennusalan kuulumiset heijastuvat voimakkaasti tietenkin myös lattiamarkkinoihin – lattianvalmistajana sekä maahantuojana siis myös Nordic Floorsiin. Koska rakennusala sekä sen ympärillä kiinteästi pyörivät toimijat yhdessä ovat ihan valtava ja hajanainen kenttä, zoomaammekin suurennuslasilla juuri siihen, jonka itse osaamme parhaiten: lattiabisnekseen.
Miten maailmantilanteen muutokset ovat vaikuttaneet lattia-alaan yleisesti?
– Suomessa uudiskohteita on selkeästi vähemmän. Luulen sen johtuvan siitä, että uuden hankkimista ja rakentamista lykätään, ja vanhaa pyritään korjailemaan ja kunnostamaan. Koska kotiremontoiminen tuntuu olevan suosiossa, yritysasiakkaita on vähemmän. Kuluttaja-asiakkaissa ei ole näkyvissä selkeää muutosta, Bambumies Jukka-Pekka Kallio kertoo.
Muutosten mukana syntyy uusia haasteita
Bambumies tunnistaa selkeän muutoksen vastaantulevissa haasteissa. Koronapandemian mutkistaessa asioita tuotteiden saatavuus oli ajoittain heikkoa ja logistiikan hinnat kohosivat todella korkeiksi, vaikka tuolloin kysyntää riitti. Ei tietenkään kenenkään kannalta ole optimaalista myydä “ei-oota” – onneksi tuon ajanjakson jälkeen tavaraa on taas varastossa riittävästi.
Nykytilanteen epävarmuus heijastuu kuitenkin suoraan asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Bambumiehen kokemuksen mukaan asiakkaita mietityttävät esimerkiksi taloudellisen tilanteen vakaus, lainan saamisen epävarmuus sekä irtisanomisten tai lomautusten uhka.
– Perimmäinen haaste on siis kannustaa asiakasta tekemään rohkealta ja uskaliaaltakin tuntuva päätös remontin tekemisestä.
Myös täysin korottomien ja kuluttomien maksutapojen juhla-aika on valitettavasti tullut päätökseensä. Vielä onkin kysymysmerkki, millaisia rahoitus- ja palveluvaihtoehtoja lähitulevaisuus mahtaa tuoda tullessaan.
Millaiset ovat lattiabisneksen tulevaisuudennäkymät?
Bambumies näkee tulevaisuuden kuitenkin haasteista huolimatta positiivisessa valossa. Erilaisia kausia ja ratkomista odottavia ongelmia tulee ja menee jatkuvasti – jos johonkin voi luottaa, niin maailman tilanteen ja markkinoiden jatkuvaan elämiseen.
– Kehitämme valikoimaamme jatkuvasti asiakkaiden toiveiden ja tuotteiden kehittymisen mukaan. Mielestäni yksi tärkeä tekijä on pysyä ajan tasalla lattiamarkkinoista myös kansainvälisellä tasolla ja seurata, mihin suuntaan keskustelu, trendit sekä tuotteet kehittyvät.
Yksi onnistuneimmista lanseerauksista viime aikoina ovat olleet erityisesti kivikomposiittirunkoiset kovapuulattiat, joiden vastaanotto Suomen markkinoilla on ollut loistava. Myös uudet oivallukset pitävät toiminnan raikkaana ja ajantasaisena.
– Törmäämme asiakkaan kanssa jatkuvasti siihen ongelmaan, että asiantuntevista lattia-asentajista on iso pula. Eniten asentajista kysellään pääkaupunkiseudun alueella. Pyrimmekin vuoden alussa lanseeraamaan paljon pyydetyn asennuspalvelumme. Asiakkaan näkökulmasta on paitsi helppoa, myös luotettavaa ostaa kerralla koko paketti. Näin ei tarvitse kantaa huolta esimerkiksi piilokustannuksista, aikatauluista tai siitä, tunteeko asentaja tuotteen tarpeeksi hyvin.